ADHD/ADD
- Remweg - basisset€ 109,95
Impulsieve, drukke kinderen met aandachtsproblemen kunnen ouders en professionele opvoeders zoals leerkrachten, individuele begeleiders en groepsleiders voor tal van problemen stellen.
Lees verder - Mali€ 13,95
Mali is erg druk en heeft haast nooit tijd om rustig stil te zitten
Lees verder - Remweg 12+ basisset€ 79,95
Een trainingsprogramma voor jongeren van 12 tot 16 jaar, en hun ouders/ opvoeders.
Lees verder - Remweg 10+ CD-remmetje€ 68,75
Een CD-rom trainingsprogramma voor impulsieve en/of drukke kinderen/jongeren met aandachts- problemen (van 10 t/m 16 jaar).
Lees verderNiet op voorraad - Rondje open kaart€ 105,00
Een bordspel voor jongeren met ADHD, PDD-nos of inadequaat sociaal gedrag.
Lees verder
(12 tm 18 jaar) - Concentratiescherm Thuis & school€ 144,00
Zowel visuele prikkels als geluidsprikkels worden weggenomen.
Uitermate geschikt voor (thuis)onderwijs, kinderen met ADHD, autisme of concentratieproblemen. Lees verder - Hoe kleiner hoe fijner€ 11,95
Boekje met opvoedingsvaardigheden voor ouders /begeleiders van peuters en kleuters.
Lees verder - O jee, ik eet€ 24,95
Eetboek voor kinderen met autisme
Lees verder - Autisme & Koken€ 27,95
Stap voor stap kookboek voor kinderen en jongeren.
Lees verder
Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit ADHD
ADHD is een chronische aandoening die miljoenen kinderen treft (wereldwijd) en vaak doorgaat tot in de volwassenheid. ADHD omvat een combinatie van aanhoudende problemen, zoals moeite om de aandacht vast te houden, hyperactiviteit en impulsief gedrag.
Kinderen met ADHD kunnen ook worstelen met een laag zelfbeeld, moeilijke relaties en slechte prestaties op school. Symptomen verminderen soms met de leeftijd. Sommige mensen ontgroeien hun ADHD-symptomen echter nooit volledig. Maar ze kunnen strategieën leren om succesvol te zijn.
Hoewel behandeling ADHD niet zal genezen, kan het veel helpen met symptomen. Behandeling omvat meestal medicijnen en gedragsinterventies. Vroege diagnose en behandeling kunnen een groot verschil maken in de uitkomst.
Symptomen
De belangrijkste kenmerken van ADHD zijn onoplettendheid en hyperactief-impulsief gedrag. ADHD-symptomen beginnen vóór de leeftijd van 12 jaar en bij sommige kinderen zijn ze al op de leeftijd van 3 jaar merkbaar. ADHD-symptomen kunnen mild, matig of ernstig zijn en kunnen doorgaan tot in de volwassenheid.
ADHD komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen en gedrag kan verschillen bij jongens en meisjes. Zo kunnen jongens meer hyperactief zijn en kunnen meisjes de neiging hebben onoplettend te zijn.
Er zijn drie subtypen ADHD:
Overwegend onoplettend. De meeste symptomen vallen onder onoplettendheid.
Overwegend hyperactief / impulsief. De meeste symptomen zijn hyperactief en impulsief.
Gecombineerd. Dit is een mix van onoplettende symptomen en hyperactieve / impulsieve symptomen.
Onoplettendheid
Een kind dat een patroon van onoplettendheid vertoont, kan vaak:
Geen aandacht besteden aan details of onzorgvuldige fouten maken in schoolwerk
Heb moeite om gefocust te blijven bij taken of spelen
Lijken niet te luisteren, zelfs niet als ze rechtstreeks worden aangesproken
Moeite hebben met het opvolgen van instructies en het schoolwerk of de klusjes niet afmaken
Moeite hebben met het organiseren van taken en activiteiten
Vermijd of haat taken die gerichte mentale inspanning vergen, zoals huiswerk
Verlies items die nodig zijn voor taken of activiteiten, bijvoorbeeld speelgoed, schoolopdrachten, potloden
Laat u gemakkelijk afleiden
Vergeet wat dagelijkse activiteiten te doen, zoals het vergeten van klusjes.
Hyperactiviteit en impulsiviteit
Een kind dat een patroon van hyperactieve en impulsieve symptomen vertoont, kan vaak:
Friemel met of tik op zijn of haar handen of voeten, of kronkel in de stoel
Moeite hebben om in de klas of in andere situaties te blijven zitten
Blijf onderweg, in constante beweging
Ren rond of klim in situaties waarin het niet gepast is
Heb moeite met rustig spelen of een activiteit doen
Praat te veel
Verduidelijk de antwoorden en onderbreek de vragensteller
Moeilijk wachten op zijn of haar beurt
Onderbreek of bemoei je met de gesprekken, games of activiteiten van anderen
Typisch ontwikkelingsgedrag versus ADHD
De meeste gezonde kinderen zijn op een of ander moment onoplettend, hyperactief of impulsief. Het is typisch voor kleuters om een korte aandachtsspanne te hebben en niet lang bij één activiteit te kunnen blijven. Zelfs bij oudere kinderen en tieners hangt de aandachtsspanne vaak af van de mate van interesse.
Hetzelfde geldt voor hyperactiviteit. Jonge kinderen zijn van nature energiek - ze zijn vaak nog steeds vol energie lang nadat ze hun ouders hebben uitgeput. Bovendien hebben sommige kinderen van nature een hoger activiteitenniveau dan andere. Kinderen mogen nooit worden geclassificeerd als ADHD, alleen omdat ze anders zijn dan hun vrienden of broers en zussen.
Kinderen die problemen hebben op school maar thuis of met vrienden goed overweg kunnen, worstelen waarschijnlijk met iets anders dan ADHD. Hetzelfde geldt voor kinderen die thuis hyperactief of onoplettend zijn, maar wiens schoolwerk en vriendschappen niet worden beïnvloed.
Naast elkaar bestaande voorwaarden
ADHD veroorzaakt geen andere psychologische of ontwikkelingsproblemen. Kinderen met ADHD hebben echter meer kans dan anderen om ook aandoeningen te hebben zoals:
Oppositioneel-opstandige stoornis (ODD), over het algemeen gedefinieerd als een patroon van negatief, uitdagend en vijandig gedrag tegenover gezagsdragers
Voer een stoornis uit, gekenmerkt door antisociaal gedrag zoals stelen, vechten, eigendommen vernietigen en mensen of dieren schaden
Disruptieve disregulatiestoornis, gekenmerkt door prikkelbaarheid en problemen die frustratie tolereren
Leerstoornissen, waaronder problemen met lezen, schrijven, begrijpen en communiceren
Stoffengebruiksstoornissen, waaronder drugs, alcohol en roken
Angststoornissen, die overweldigende zorgen en nervositeit kunnen veroorzaken, waaronder een obsessief-compulsieve stoornis (OCS)
Stemmingsstoornissen, waaronder depressie en bipolaire stoornis, waaronder zowel depressie als manisch gedrag
Autismespectrumstoornis, een aandoening die verband houdt met de ontwikkeling van de hersenen en die van invloed is op hoe een persoon anderen waarneemt en met anderen omgaat
Tic-stoornis of Tourette-syndroom, stoornissen waarbij repetitieve bewegingen betrokken zijn of ongewenste geluiden (tics) die niet gemakkelijk te beheersen zijn