Dyscalculie
-
Een remediërend programma voor kleuterrekenen dat is bedoeld voor kleuters die een achterstand laten zien op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid.
Lees verder - Jigir rekenspel€ 34,95
Strategisch en ruimtelijk denken bij probleemoplossend rekenen.
Lees verder - Utrechtse Getalbegrip Toets 3€ 135,00
De nieuwe taakgerichte toets die het niveau van beheersing van getalbegrip meet.
Lees verder
Deze toets is ontwikkeld voor groep 1, 2 en 3 van het basisonderwijs en is niet gebonden aan een bepaalde rekenleergang of methodiek. - Calcola-game€ 54,95
Een bordspel om op een super leuke manier het (hoofd)rekenen te trainen
Lees verder -
Hoe doe je dat in de praktijk?
Lees verder - Connection 41€ 19,95
Een innovatief rekenoefenspel voor het stimuleren van de basisvaardigheid flexibel leren denken met de getallen van de vermenigvuldig- en deeltafels van 2 tot en met 10.
Lees verder - Reken je wijs€ 32,50
- Rekenflits around the world€ 12,95
Een automatiserings en memoriseringsspel voor het optellen en aftrekken door de 10 en de tafels van vermenigvuldiging en delen van 1 tot en met 9.
Lees verder - Syso reken maar!€ 30,95
Rekenprogramma dat geschikt is voor het automatiseren en memoriseren van sommen tot tien. Uit je hoofd systematisch sommen leren tot tien.
Lees verderNiet op voorraad
Rekenproblemen en dyscalculie
Rekenproblemen en dyscalculie verschillen vooral van elkaar in de mate van hardnekkigheid. Om dyscalculie vast te kunne stellen moet aan drie criteria worden voldaan: discrepantie tussen potentiële mogelijkheden en rekenkennis, aan het einde van het basisonderwijs tenminste 2 jaar achterstand, en ondanks gerichte hulp (RT) weinig progressie in het rekenen. Bij dyscalculie voldoe je aan alle drie criteria en bij een (ernstig) rekenprobleem niet aan alle drie, maar ben je wel zwak in rekenen. Dyscalculie is genetisch bepaald en dat betekent dat je de eerste symptomen vaak al vroeg kunt herkennen, zoals op jonge leeftijd geen getalinteresse tonen, langdurig blijven tellen (veelal op de vingers), en dobbelsteenpatronen niet snel kunnen herkennen, Deze kenmerken betekenen niet per definitie dat er sprake is van een stoornis. Dit blijkt pas na gedegen gedragsdeskundig onderzoek vanaf een leeftijd van 9 jaar.
Mogelijkheden om het rekenen te verbeteren
Er zijn, ondanks het feit dat kinderen met dyscalculie deze stoornis hun leven lang blijven houden, wel mogelijkheden om het rekenen langzaamaan iets te verbeteren. Daartoe zijn structuur verlenende instructie en het aanleren van associatienetwerken (leren dat 17x8 oplost kan worden middels 10x8 en 7x8) belangrijke voorwaarden. Het is van belang zo vroeg mogelijk met gerichte hulp te beginnen, dus voordat een diagnose kan worden gesteld. Zowel zwakke rekenaars als kinderen die op latere leeftijd met dyscalculie worden gediagnostiseerd, profiteren van gerichte vroege hulp. Een voorbeeld daarvan is de toepassing van het programma ‘Op Weg naar Rekenen’.
Belangrijk is bij zwakke rekenaars in ieder geval veel tijd te besteden aan maatschappelijk belangrijke vaardigheden, zoals omgaan met geld, (digitaal) klokkijken en meten met diverse maten bijvoorbeeld bij het koken van voedsel. Deze vaardigheden kunnen aangeleerd worden als de basisvaardigheden redelijk beheerst worden. Gedegen onderwijs in het verwerven van genoemde vaardigheden kan de beperkende gevolgen van dyscalculie voor het maatschappelijk functioneren positief beïnvloeden.
Mogelijke oorzaken van dyscalculie
Onderzoekers weten niet precies wat dyscalculie veroorzaakt. Maar ze denken dat het op zijn minst gedeeltelijk te wijten is aan verschillen in de structuur van de hersenen en hoe ze functioneren. Hier zijn twee mogelijke oorzaken van dyscalculie: Genen en erfelijkheid: Dyscalculie heeft de neiging om in families te voorkomen. Onderzoek toont aan dat genetica ook een rol kan spelen bij wiskundige problemen. Hersenenontwikkeling: hersenbeeldvormingsstudies hebben enkele verschillen aangetoond tussen mensen met en zonder dyscalculie. De verschillen hebben te maken met hoe de hersenen zijn gestructureerd en hoe ze functioneren op gebieden die verband houden met leervaardigheden. Onderzoekers kijken niet alleen naar de oorzaken van dyscalculie. Ze proberen ook te achterhalen of er strategieën zijn die kunnen helpen de hersenen te 'herbedraden' om wiskunde gemakkelijker te maken.