Dyscalculie

Desc

Producten 1-9 van 12

per pagina
Tonen als Foto-tabel Lijst
  1. Had ik maar een tijdmachine - Pakket
    Had ik maar een tijdmachine - Pakket

    Vanaf € 16,07 Normale prijs € 17,95

    Maak tijd tastbaar en inzichtelijk

    Lees verder
  2. Mudipush

    Een innovatief oefenspel voor het stimuleren (Push) van het flexibel leren denken met de getallen van de vermenigvuldig- (Multiplication) en deeltafels (Division) van 2 tot en met 10.

    Lees verder
  3. Op weg naar rekenen

    Een remediërend programma voor kleuterrekenen dat is bedoeld voor kleuters die een achterstand laten zien op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid.

    Lees verder
  4. Reken je wijs
    Reken je wijs
    € 32,50
    Waardering:
    100%

    De kunst van het leren rekenen.


    Lees verder
  5. Rekenflits around the world

    Een automatiserings en memoriseringsspel voor het optellen en aftrekken door de 10 en de tafels van vermenigvuldiging en delen van 1 tot en met 9.

    Lees verder
  6. Syso reken maar!

    Rekenprogramma dat geschikt is voor het automatiseren en memoriseren van sommen tot tien. Uit je hoofd systematisch sommen leren tot tien.

    Lees verder
  7. Protocol Dyscalculie DG

    Protocol Dyscalculie: Diagnostiek voor Gedragsdeskundigen (protocol DDG).

    Lees verder
  8. Bundel voordeel
    Bundel voordeel

    Vanaf € 94,50 Normale prijs € 105,00

    Utrechtse Getalbegrip Toets Revised + Op weg naar rekenen

    Lees verder
Desc

Producten 1-9 van 12

per pagina
Tonen als Foto-tabel Lijst

Rekenproblemen en dyscalculie verschillen vooral van elkaar in de mate van hardnekkigheid. Om dyscalculie vast te kunne stellen moet aan drie criteria worden voldaan: discrepantie tussen potentiële mogelijkheden en rekenkennis, aan het einde van het basisonderwijs tenminste 2 jaar achterstand, en ondanks gerichte hulp (RT) weinig progressie in het rekenen. Bij dyscalculie voldoe je aan alle drie criteria en bij een (ernstig) rekenprobleem niet aan alle drie, maar ben je wel zwak in rekenen. Dyscalculie is genetisch bepaald en dat betekent dat je de eerste symptomen vaak al vroeg kunt herkennen, zoals op jonge leeftijd geen getalinteresse tonen, langdurig blijven tellen (veelal op de vingers), en dobbelsteenpatronen niet snel kunnen herkennen, Deze kenmerken betekenen niet per definitie dat er sprake is van een stoornis. Dit blijkt pas na gedegen gedragsdeskundig onderzoek vanaf een leeftijd van 9 jaar.  

Er zijn, ondanks het feit dat kinderen met dyscalculie deze stoornis hun leven lang blijven houden, wel mogelijkheden om het rekenen langzaamaan iets te verbeteren. Daartoe zijn structuur verlenende instructie en het aanleren van associatienetwerken (leren dat 17x8 oplost kan worden middels 10x8 en 7x8) belangrijke voorwaarden. Het is van belang zo vroeg mogelijk met gerichte hulp te beginnen, dus voordat een diagnose kan worden gesteld. Zowel zwakke rekenaars als kinderen die op latere leeftijd met dyscalculie worden gediagnostiseerd, profiteren van gerichte vroege hulp. Een voorbeeld daarvan is de toepassing van het programma ‘Op Weg naar Rekenen’.

Belangrijk is bij zwakke rekenaars in ieder geval veel tijd te besteden aan maatschappelijk belangrijke vaardigheden, zoals omgaan met geld, (digitaal) klokkijken en meten met diverse maten bijvoorbeeld bij het koken van voedsel. Deze vaardigheden kunnen aangeleerd worden als de basisvaardigheden redelijk beheerst worden. Gedegen onderwijs in het verwerven van genoemde vaardigheden kan de beperkende gevolgen van dyscalculie voor het maatschappelijk functioneren positief beïnvloeden.    

 

To Top