Differentiëren

Desc

4 producten

per pagina
Tonen als Foto-tabel Lijst
  1. STERK Engels Thuis (Home)
    Waardering:
    100%

    Combinatie van ClearFluency en Fast ForWord. Leer en verbeter je Engels.

    Lees verder
  2. Op weg naar rekenen

    Een remediërend programma voor kleuterrekenen dat is bedoeld voor kleuters die een achterstand laten zien op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid.

    Lees verder
  3. Utrechtse Getalbegrip Toets Revised
    Utrechtse Getalbegrip Toets Revised

    De nieuwe taakgerichte toets die het niveau van beheersing van getalbegrip meet.

    Deze toets is ontwikkeld voor groep 1, 2 en 3 van het basisonderwijs en is niet gebonden aan een bepaalde rekenleergang of methodiek.

    Lees verder
Desc

4 producten

per pagina
Tonen als Foto-tabel Lijst

Gedifferentieerd leren 

Differentiëren is een complexe vaardigheid en dat wordt weerspiegeld door veel informatie. Veel van deze informatie gaat uit van de ideale situatie (de ideale leerkracht, de ideale school).
Het realiseren van passend en gedifferentieerd onderwijs vraagt ook van leerkrachten en schoolleiders om maatwerk. Niet alleen leerlingen verschillen, ook leerkrachten verschillen in de mate waarin ze competent zijn en zich competent voelen in het realiseren van differentiatie. Het is belangrijk dat leerkrachten zich hierin kunnen professionaliseren.

Schoolteams en leerkrachten kunnen ideeën opdoen over aspecten van differentiatie die nog geoptimaliseerd kunnen worden.

Variatie in werkvormen

Door brede variatie in werkvormen aan te brengen (laat leerlingen bijvoorbeeld spreken, luisteren, schrijven, tekenen of handelen), zal er aan veel van deze verschillende onderwijsbehoeften voldaan worden. Daarnaast kan er voor individuele leerlingen meer specifiek bepaalde verwerkingsvormen ingezet worden, als bekend is dat zij daar baat bij hebben. Bijvoorbeeld het gebruik van spelvormen, waarbij leerlingen in tweetallen tegen elkaar spelen. Een leuke en effectieve manier van differentiëren is door het stellen van vragen en geven van hints op kaartjes op verschillende niveaus. Dit kan tijdens de klassikale instructie, maar ook tijdens servicerondjes.

De leerkracht kan deze kaartjes bij leerlingen op tafel leggen in de fase van het zelfstandig werken. De leerling leest de hint of vraag en wordt hiermee uitgedaagd om een stapje verder te denken.

Verwerkingsstof

Behalve het afstemmen van de verwerkingsstof, is het overigens ook van belang dat de leerkracht duidelijke uitleg geeft over de te maken opdrachten. Wanneer een goed gedifferentieerde instructie gevolgd wordt door gedifferentieerde verwerkingsstof, maar met slechts beperkte uitleg over wat de leerlingen moeten doen, gaat dit ten koste van de leeropbrengsten.

To Top