Jigir rekenspel

Strategisch en ruimtelijk denken bij probleemoplossend rekenen.

€ 34,95

Doelgroep

Voor sterke rekenaars in het Primair Onderwijs groep 4 t/m 8 (eventueel vanaf eind groep 3) en de eerste leerjaren voortgezet onderwijs.

Doelstelling

Het stimuleren van het strategisch en ruimtelijk denken bij probleemoplossend rekenen.

Achtergrond

Jigir is een bordspel dat tot doel heeft om het strategisch- en ruimtelijk denken van leerlingen te stimuleren. Het logisch redeneren, dat hierbij een belangrijke rol speelt, levert een bijdrage aan het versterken van de probleemoplossingsvaardigheden bij rekenen-wiskunde van de leerlingen. Jigir is geschikt voor leerlingen vanaf groep 4 van het primair onderwijs tot aan de eerste leerjaren van het voortgezet onderwijs.

De naam van bordspel Jigir verwijst naar het klikgeluid dat Mongoolse nomaden met de tong in de mond maken als er een spannende zet is gedaan tijdens het bordspel. Dit geluid lijkt veel op het geluid dat roofvogels maken op de Mongoolse steppen.

Uit het onderzoek van Van Zanten (2021) blijkt dat in de Nederlandse reken-wiskundemethoden er minder aanbod is voor het ontwikkelen van het probleemoplossend denken van de leerlingen. Tevens blijkt uit internationaal onderzoek (PISA, 2019; TIMSS, 2020) dat opgaven waarin probleemoplossingsvaardigheden getoetst worden Nederlandse leerlingen minder goed scoren.

Bij het spelen met het bordspel Jigir maken de leerlingen spelenderwijs kennis met vier ruimtelijke figuren (driehoek, ruit, vijf- en zeshoek). Voor elk ruimtelijk figuur is een apart speelbord. Op het speelbord van een ruimtelijk figuur staan drie verschillende grootten van de ruimtelijke figuur afgebeeld. Verbindingslijnen tussen de hoekpunten en in het midden van de zijden van de ruimtelijke figuur, verbinden de drie verschillende grootten van de ruimtelijke figuur.

Jiri spelbord

Door te schuiven met de gekleurde blokjes proberen de spelers een drie-op-een-rij-serie te maken. De speler die er voor zorgt dat de tegenspeler nog maar twee blokjes op het bord heeft te staan, óf geen blokjes meer kan verschuiven, heeft gewonnen. Tijdens het spelen van het spel krijgen de leerlingen zicht op de onderlinge verbanden tussen spelpatronen bij het spelen van het spel. Maar óók kunnen zij ontdekken dat bij een ruimtelijk figuur met meerdere hoekpunten, er mogelijkheden zijn om succesvolle spelpatronen te ‘tackelen’.

Jigir is méér dan alleen maar een verrijkingsspel voor creatieve sterke rekenaars. Het is een spel dat voor álle leerlingen de mogelijkheid in zich heeft om door grotere denkstappen en denksprongen verbanden te gaan leggen tussen complexe ruimtelijke situaties. Het bordspel leent zich uitstekend voor het regelmatig gebruik in rekenhoeken of bij het zelfstandig werken. De komende tijd worden er reken-wiskunde lessen bij Jigir ontwikkeld, zodat Jigir op een planmatige wijze in het reken-wiskundeonderwijs kan worden geïntegreerd.

Inhoud van het rekenspel

Vier spel borden met de figuren driehoek, vierhoek, vijfhoek en zeshoek.
50 rode blokjes en 50 blauwe blokjes.
Handleiding. 

 

Gegevens
ISBN
Nee
Auteur
Henk Logtenberg
Taal
Nederlands
Schrijf uw eigen review
U plaatst een review over:Jigir rekenspel
Uw waardering
To Top