Op weg naar rekenen

Een remediërend programma voor kleuterrekenen dat is bedoeld voor kleuters die een achterstand laten zien op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid.

* Verplichte velden

Op weg naar rekenen aanpassen

€ 0,00

Samenvatting

    Op weg naar rekenen is een evidence-based remediërend programma voor kleuterrekenen. Het is bedoeld voor kleuters die een achterstand laten zien op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid. Het programma beoogt vaardigheden in het kleuterrekenen te stimuleren, zodat de kleuters zonder achterstand aan het formele rekenen in groep 3 kunnen beginnen.


    Op weg naar rekenen is tot stand gekomen tijdens het onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht ‘Ook een kleuter met een beperkt rekentaalbegrip kan goed leren rekenen’, in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het kader van het Onderwijs Bewijs.

    Op weg naar rekenen is speciaal ontwikkeld voor kleuters met een beperkt getalbegrip. Het programma bevat een intensieve vorm van herhaling, kleine taakgerichte subdoelen en heldere materialen.


    Het programma is bedoeld om kinderen met een achterstand in kleuterrekenen:

    voor te bereiden op de overgang van het informele naar het formele rekenen in groep 3;

    te ondersteunen bij het leren van voorbereidende rekenvaardigheden;

    inzicht te bieden in eenvoudige numerieke concepten; te ondersteunen bij het leren tellen;

    te ondersteunen bij het leren van reken gerelateerde taal;

    de getallen t/m 20 te leren met de bijbehorende aantallen en structuren;
    te ondersteunen bij het leren van verschillende betekenissen en functies van getallen;

    te ondersteunen bij het ontdekken van getalstructuren en -relaties;

    te stimuleren in hun interesse voor rekenen.

    Het programma kan worden ingezet voor kinderen die uitval laten zien op Cito Rekenen voor Kleuters of de Utrechtse Getalbegrip Toets - Revised:
    - Gedurende anderhalf jaar: complete versie
    - Gedurende een half jaar: korte versie
    - In een leerling specifiek traject: selectie van taken

    Overzicht domeinen en vaardigheden per sessie
    Ga hier naar het complete overzicht>>

    Hoe inzetbaar is Op weg naar rekenen? 
    Mieke Verspeek is werkzaam binnen de stichting Veldvest in Noord-Brabant. Vorig schooljaar heeft ze een (onafhankelijk) onderzoek gedaan naar de werkbaarheid en inzetbaarheid van Op weg naar rekenen.

    Lees haar verslag hier>>



    Gegevens
    ISBN
    9789491337116
    Auteur
    Prof. dr. Johannes E.H. Van Luit Sylke W.M. Toll, MSc.
    Taal
    Nederlands
    Schrijf uw eigen review
    U plaatst een review over:Op weg naar rekenen
    Uw waardering
    To Top