Eerst spellen dan tellen

Een spannend dobbelspel, waarin de leerlingen alert gemaakt worden op de lange- en korte klanken en het, op een juiste wijze toepassen van de open- en gesloten lettergreepregel.

Dyslectici hebben het. Veel NT2 leerlingen hebben het ook; problemen met het auditief herkennen van lange- en korte klanken met als gevolg problemen met het toepassen van de open- en gesloten lettergreepregel.

Eerst spellen, dan tellen is een spannend dobbelspel, waarin de leerlingen alert gemaakt worden op de lange- en korte klanken en het, op een juiste wijze toepassen van de open- en gesloten lettergreepregel.

Het spel leent zich met name voor conditionering , maar ook voor instructie omdat:
1 de leerling zelf actief bezig is en alert gemaakt wordt op de “probleemstukjes” in een woord; 
2 het analyseren van een klankvoorstelling uit een klank- tekenstructuur en het visueel verwerken van klanken die elkaar afwisselen;
3 de spelmogelijkheden gevarieerd zijn waardoor het oefenen aantrekkelijk blijft; 
4 er steeds weer nieuwe combinaties gemaakt kunnen worden; 
5 het wedstrijdelement het spel spannend houdt; 
6 door de diverse toepassingen het spel tot in het V.O. gespeeld kan worden (m.n. in het V.O. is het moeilijk de leerling gemotiveerd te houden wanneer zich problemen op dit gebied voordoen).

Het programma bestaat uit:
Een handleiding. 
Een doosje met dobbelsteenblokjes 
Een set met etiketjes met hierop de "probleemstukjes" die op de dobbelsteenblokjes worden geplakt.

 

Gegevens
ISBN
9075129599
Auteur
Hilde J. Baar-Kooij
Illustrator
Nee
Pagina's
30
Taal
Nederlands
Leeftijd
Nee
Formaat
Handleiding A5 ringband | Doosje met dobbelsteenblokjes
Schrijf uw eigen review
U plaatst een review over:Eerst spellen dan tellen
Uw waardering
To Top