Eerst spellen dan tellen
Een spannend dobbelspel, waarin de leerlingen alert gemaakt worden op de lange- en korte klanken en het, op een juiste wijze toepassen van de open- en gesloten lettergreepregel.
Dyslectici hebben het. Veel NT2 leerlingen hebben het ook; problemen met het auditief herkennen van lange- en korte klanken met als gevolg problemen met het toepassen van de open- en gesloten lettergreepregel.
Eerst spellen, dan tellen is een spannend dobbelspel, waarin de leerlingen alert gemaakt worden op de lange- en korte klanken en het, op een juiste wijze toepassen van de open- en gesloten lettergreepregel.
Het spel leent zich met name voor conditionering , maar ook voor instructie omdat:
1 de leerling zelf actief bezig is en alert gemaakt wordt op de “probleemstukjes” in een woord;
2 het analyseren van een klankvoorstelling uit een klank- tekenstructuur en het visueel verwerken van klanken die elkaar afwisselen;
3 de spelmogelijkheden gevarieerd zijn waardoor het oefenen aantrekkelijk blijft;
4 er steeds weer nieuwe combinaties gemaakt kunnen worden;
5 het wedstrijdelement het spel spannend houdt;
6 door de diverse toepassingen het spel tot in het V.O. gespeeld kan worden (m.n. in het V.O. is het moeilijk de leerling gemotiveerd te houden wanneer zich problemen op dit gebied voordoen).
Het programma bestaat uit:
Een handleiding.
Een doosje met dobbelsteenblokjes
Een set met etiketjes met hierop de "probleemstukjes" die op de dobbelsteenblokjes worden geplakt.