In groep drie op de basisschool leer je lezen. Voor de meeste kinderen is dit een fijn moment: eindelijk kunnen ze ook begrijpen wat al die tekens betekenen!
Maar soms gaat het ontwikkelen van de leesvaardigheid niet helemaal volgens plan.
Om van een boek te kunnen genieten, moet je beschikken over twee vaardigheden:
- je moet de woorden kunnen lezen
- je moet het verhaal kunnen begrijpen
Als je problemen hebt met het lezen van de woorden, kunnen daar verschillende oorzaken voor zijn.
- je bent er nog niet helemaal aan toe om letters te leren
- je kunt het bord niet zo goed zien
- je hebt meer talent voor rekensommen dan voor taal
- er is sprake van dyslexie
Om langzamere lezers te helpen zijn er Makkelijk Lezen boeken, die een wat stoerder verhaal vertellen op een lager avi-niveau. En er zijn leerrichtingen waarmee je op een rustigere manier aan je taal werkt, zodat je het beter kunt onthouden.
Bij kinderen met een ontwikkelingsstoornis, zoals autisme, kan het voorkomen dat het lezen zelf geen problemen oplevert maar het begrijpen van het verhaal wel.
- je moet de grote lijnen van het verhaal kunnen onthouden
- je moet je kunnen inleven in de wereld waar het verhaal zich afspeelt
- je moet je prettig en ontspannen voelen in die wereld
- je moet je langere tijd kunnen concentreren
Als je biologisch tien jaar bent terwijl je sociaal-emotionele leeftijd een stuk lager ligt, dan is een dik boek als Harry Potter of de Grijze Jager erg moeilijk om te volgen. En vaak ook te spannend. Hier is het omgekeerde nodig: een boek met het niveau van groep 7/8, maar met een vriendelijker verhaal. Een verhaal dat beter past, bij een jonger kind.
De Drakendokter is zo’n boek. Het verhaal is geschikt voor een brede leeftijdsgroep. In plaats van stoere-spanningsmomenten hebben we gekozen voor grapjes. Er zitten veel meer herhalingen in dan gebruikelijk is, zodat de kinderen niet de weg kwijtraken in het verhaal. En de hoofdstukken hebben geen cliffhangers maar zijn afgeronde stukjes van het avontuur. Voor het overzicht begint elke zin op een nieuwe regel.
Tegelijkertijd is het taalgebruik niet te eenvoudig. De zinnen hebben een gewone lengte en de hoofdstukken ook. Zo creëerden we een jonger verhaal voor een op niveau lezende leerling.
Ingrid Bilardie