Spieken: ooit werd het weggezet als fout en verkeerd. Tegenwoordig zijn er mensen die het zelfs verheffen tot een kunst! De leerling heeft toch maar mooi voor elkaar gekregen om af te kunnen kijken! Gezellig overleggen tijdens een proefwerk? Waarom niet, zo leren ze toch van elkaar? Maar moet je dat echt willen? Spieken in de klas? Hoe goed zit de lesstof er dan eigenlijk in? Daarom kan een antispiekscherm een uitkomst zijn. En niet alleen voor het spieken, maar eigenlijk vooral ook om de concentratie van de leerling hoog te houden!

Waarom een antispiekscherm in de klas?

Een antispiekscherm is veel meer dan alleen maar de mogelijkheid bij de leerling weghalen om te kunnen spieken. In het onderwijs draait het toch om veel meer dan alleen maar toetsen maken? Maar of de leerling nu een toets maakt of gewoon met zijn eigen werkstuk of Engels bezig is: concentratie is nodig om het tot een goed einde te brengen. En dan komt een antispiekscherm om de hoek kijken! Want hiermee zorg je ervoor dat er veel minder prikkels binnenkomen waardoor de leerling wordt afgeleid. Ideaal, zeker voor kinderen die hier heel gevoelig voor zijn!


Visuele prikkels of geluidsprikkels?

Zowel visuele prikkels als geluidsprikkels kunnen een uitdaging zijn voor het kind om te weerstaan. Wat is er fijner dan even kijken waar dat geluid vandaan komt? En oké, wat is er uitdagender dan even kijken wat de buurman als antwoord heeft gegeven? Maar handig is anders! Natuurlijk zal het ene kind er meer last van hebben dan het andere kind, dat spreekt voor zich. En ook de indeling van de klas kan al veel verschil maken. Is de klas overvol? Zijn er drukteschoppers in de klas, terwijl het kind juist een rustig werkplekje nodig heeft? Of is er een leerling die wel heel graag bij de ander controleert of hij het goed doet en zijn eigen werk daarbij vergeet? Niet langer nadenken, maar ga naar graviant.nl en ontdek het veelzijdige aanbod!

Zeer toepasbaar in zowel primair als voortgezet onderwijs
De antispiekschermen of, wat vriendelijker gezegd, concentratieschermen zijn een aanwinst in zowel primair als voortgezet onderwijs. Kinderen die veel prikkels niet zo goed kunnen verwerken kunnen hier veel voordeel van ondervinden. Hierbij kan je denken aan kinderen met ADHD of die een vorm van autisme hebben. Visuele prikkels worden hierbij gereduceerd omdat de schermen het zicht ontnemen op de kinderen naast hem of zelfs op de rest van de klas. Maar ook de geluidsprikkels zullen minder zijn. De schermen zijn snel te plaatsen en op te bergen zodat ze ook tijdelijk neergezet kunnen worden. Zijn er in de klas vooral grote tafels waarin groepsgewijs gewerkt wordt? Met de schermen kan je snel een eigen werkplekje creëren voor opdrachten die hierom vragen! Heeft een kind even te veel moeten verwerken en snakt het naar een rustig eigen plekje? Ook dan kan zo’n scherm precies dat bieden wat er nodig is.

Handig in gebruik
De schermen worden natuurlijk aangeraakt door diverse handen. Daarom is het fijn dat ze eenvoudig schoon te maken zijn en daarnaast antibacterieel. Doordat ze licht in gewicht zijn, kunnen ook de kinderen zelf er mee overweg. Een kind met een bepaalde concentratiestoornis of die bijvoorbeeld hoog sensitief is, kan zelfs zo enthousiast zijn dat hij/zij zelf het scherm zal neerzetten als hij of zij hier behoefte aan heeft. Omdat er meerdere vormen en afmetingen zijn, kan er goed ingesprongen worden op de afmetingen van de tafels waar ze hun diensten op moeten bewijzen. En of het saai wordt met zulke schermen in de klas? Natuurlijk niet, daar zorgen de vrolijke kleuren wel voor!

op 0

Opmerkingen

Laat een reactie achter

Je emailadres zal niet worden gepubliseerd.