Eten klaarmaken is heel motiverend

Voor kinderen met autisme en/of ADHD is het niet altijd gemakkelijk om een leuke en passende vrijetijdsbesteding te vinden. Dat kan allerlei redenen hebben. Heb je weleens gedacht aan koken als vrijetijdsbesteding voor je kind? Je kunt koken op school, bij de scouting, bij de autismeopvang, bij een kookstudio of thuis.

Wat is er zo leuk aan koken voor deze kinderen? Koken is een concrete, gestructureerde en echte activiteit. Om te kunnen koken heb je niet veel verbeelding nodig. Je hebt bijvoorbeeld een recept in 13 stappen en bij stap 13 is het dan ook klaar. Je hoeft geen verhaal in je hoofd te volgen zoals je dat wel moet doen wanneer je voorgelezen wordt. Alle stappen zijn concreet. Je kookt bijvoorbeeld een eitje, je laat het “schrikken”, je pelt het, je snijdt het door, je mengt het eigeel met wat mayonaise en je doet dit mengsel weer terug in het holletje van het gekookte ei. Groenten snijden voor een gerecht werkt vaak heel meditatief. Ik merk tijdens kookles dat er veel kinderen met autisme er helemaal in opgaan.

Het feit dat koken stapsgewijs gaat en meestal in dezelfde ruimte plaatsvindt, dat maakt het heel gestructureerd. Wen je kind eraan dat afwassen ook bij koken hoort. Koken is, net als tuinieren, niet een bezigheid om kinderen mee te vermaken maar het is een taak uit de echte wereld, die volwassenen iedere dag doen. Voor kinderen met autisme is dit “echte” heel motiverend. Zeker meisjes met autisme zie ik soms al heel jong kruipen in de rol van de moeder die kookt voor het gezin.

Eten klaarmaken is heel motiverend omdat eten vaak heel lekker is.

Je hebt snel resultaat. Als ouder of begeleider kun je merken dat kinderen met autisme die koken of op kookles zitten, daardoor langzaamaan wat meer ingrediënten gaan lusten. Heel fijn. Tijdens het koken zijn er veel kansen om je kind te complimenteren met taken die hij goed doet. Geef geen algemene complimenten zoals: “goed gedaan”, zeg liever “wow, wat heb jij de boontjes mooi gesneden vandaag”. Misschien wel het allerleukste aan koken is dat het werkt als een complimentenvanger. Wat je kind kookt kan hij laten zien en proeven aan zijn familie, de buren, de leerkracht. Gegarandeerd dat hij complimentjes krijgt over zijn kookprestaties! Ieder kind kan succes hebben met koken.

Wil je kind op kookles? Ik geef al tien jaar kookles aan kinderen met autisme in de regio Eindhoven. Zie: www.inkaatjeskeuken.nl.

Is dat te ver? Kijk dan eens in mijn kookboek: Karen den Dekker, Autisme & koken. Stap voor stap kookboek voor kinderen en jongeren, Graviant 2011. Het bevat logische en visuele recepten.

Karen den Dekker