Woord in zicht EN
Door met deze methode te werken wordt het inzicht in de opbouw van samengestelde woorden duidelijk en hierdoor wordt het gevoel voor de taal vergroot.

Doelstelling
Door het werken met deze methode wordt het inzicht in de opbouw van samengestelde woorden en de functie die woorden in een zin hebben duidelijk gemaakt. Het gevoel voor de taal verdiept zich.
Veel taalzwakke en dyslectische leerlingen hebben er geen idee van hoe de taal en de woorden als onderdeel daarvan zijn opgebouwd. Voor hen is een tekst vaak niet meer dan een grote brij van letters waar ze nauwelijks structuur in kunnen ontdekken. Daardoor moeten woorden steeds opnieuw worden gedecodeerd. Door met deze methode te werken, worden veel terugkomende regelmatigheden sneller herkend.
Doelgroep
De methode is ontwikkeld voor de bovenbouw van het basis onderwijs en voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Er kan individueel maar ook in groepen gewerkt worden. Werken in groepen geeft een extra stimulans.
In de praktijk is gebleken dat leerlingen er meer inzicht door krijgen, en ook hun woordenschat wordt ermee uitgebreid.
Werkwijze
Er wordt gewerkt met kaartjes in verschillende kleuren.
Voorbeeld: Misunderstanding
mis- is een voorvoegsel dat aangeeft dat er iets mis is
under- is een voorzetsel als voorvoegsel gebruikt
stand is het grondwoord
-ing is een achtervoegsel