Denkdeurtjesmodel

‘De kracht van het kind in beeld’. Instrument om doelgericht te communiceren met (hoogbegaafde) kinderen uit de groepen 1 t/m 4


Kinderen leren…
• hun leer-denkbeleving te verwoorden…
• probleemoplossend te denken en handelen…
• blokkades te overwinnen…
• te vertrouwen op zichzelf…
• creatief en praktisch te kunnen denken en daar naar te handelen…
• inzicht te krijgen in het gedrag en handelen van zichzelf alsmede van anderen…
• sociaalvaardig te worden, zodat ze positief kunnen handelen in b.v. een conflictsituatie…
• om te gaan met feedback…

Dit Denkdeurtjesmodel kan men zowel...
• klassikaal inzetten
• als in groepjes leerlingen
• maar ook in de thuissituatie. Immers, doelgerichte communicatie is ook in de opvoeding zeer waardevol. Ook in die situatie leert het kind zijn/haar beleving, gedrag en handelen te verwoorden. Zo leert u het gedrag en handelen van uw kind(eren) beter te begrijpen. Eveneens krijgt inzicht in uw eigen rol als opvoeder. Voor alle gezinsleden kan dit enorm verhelderend werken.

Eveneens is het Denkdeurtjesmodel bruikbaar in:
• het coachen van hoogbegaafde kinderen…
• het coachen van kinderen met leer- en/of gedragsproblemen…
• het coachen van kinderen met taal- en/of spraakproblemen…

Hoe werkt het:
Deurtje 1: analytisch vermogen = het (school-)werk: Heb ik er iets van geleerd? 
Deurtje 2: creatief vermogen = het buikgevoel: Wat vind/voel ik? Hoe vond ik de opdracht? 
Deurtje 3: praktisch vermogen = werkgedrag: Hoe kwam ik van A naar B? Hoe was de samenwerking? Hoe was mijn werkhouding? Hoe was mijn werkverzorging? 
Wat als je deurtjes dichtvallen? Gebruik de hulpkoffer: Ga op zoek naar de sleutel (oplossing): hulp vragen van juf/meester, andere kind, vader/moeder… 

De leerkracht/begeleider/opvoeder kan aan de hand van denkdeurtjes het denk-leerproces bespreken met het kind. Als het kind aangeeft dat alle deurtjes openstaan, dan was het een goede en leerzaam activiteit voor het kind. Staan alle deurtjes niet of maar half open staan is het de taak van de  leerkracht/begeleider/opvoeder om samen met het kind na te gaan welke blokkade hiervoor heeft gezorgd en wat oplossingen zijn. Wat heeft het kind nodig om het deurtje weer open te maken? 

Het Denkdeurtjesmodel bestaat uit:

1x groot Denkdeurtjesbord voor klassikaal gebruik

1 koffer met:
4x kleine Denkdeurtjesborden
1x handleiding
1x CD-rom
bevestiging materiaal

Gegevens
ISBN
9789075129892
Auteur
Laura Groebbé
Illustrator
Gemma de Roos
Pagina's
Nee
Taal
Nederlands
Leeftijd
4 - 10 jaar
Formaat
Handleiding Wire-O A4 | Denkborden
Schrijf uw eigen review
U plaatst een review over:Denkdeurtjesmodel
Uw waardering
To Top